
Dagtilbudstermometeret
Dagtilbudstermometeret er et pædagogisk værktøj, der er udviklet i samarbejde med børn og fagprofessionelle fra praksis. Det fungerer ved, at et talende spørgeskema stiller børnene spørgsmål med fokus på børnemiljøet.

Tal fra Dagtilbudstermometeret viser, at 7 ud af 10 børn svarer, at der er larm i børnehaven. Vi ved, at støj ikke kun påvirker hørelsen, men også koncentrationen, hukommelsen og beslutningsevnen. Særligt de yngre børn er udsatte i støjende miljøer, da vedvarende støj kan medføre forsinket sprogforståelse og taleudvikling. Derfor er støj i dagtilbud et vigtigt fokus, så både børn og voksne har det godt. Det har vi sat fokus på i en podcastserie på tre afsnit.
Her udfolder vi, hvorfor det er vigtigt at sætte fokus på støj, men også helt konkret hvad vi kan gøre i dagtilbud for at skabe gode lydforhold. Her har både de tekniske (loft, vægge, materialer osv.) og de pædagogiske (zoneopdeling, struktur osv.) løsninger betydning for støjniveauet, derfor har vi i afsnittene sat fokus på begge dele.
Du kan hente podcastafsnittene til Android her, og til IOS(Apple) her. Eller du kan vælge at lytte til afsnittene længere nede på siden:
I første afsnit har vi taget en snak med Uffe Jespersen, der er civilingeniør og har især i sit arbejde fokuseret på indeklima, herunder støj. Han bidrager både med viden om støj og helt konkrete tekniske løsninger på, hvad man kan gøre for at reducere støj i dagtilbud.

I andet afsnit har vi sat os til rette i et af DCUMs mødelokaler. Her fortæller Ulla Kjærvang, der er specialkonsulent hos DCUM og er uddannet arkitekt, om konkrete pædagogiske løsninger på at reducere støj.

I tredje afsnit besøger vi daginstitutionen Tumlelunden i Viborg. De flyttede ind i nye rammer i 2017, hvor der var tænkt over lydforholdene i forhold til materialer og selve huset. Derudover arbejder Tumlelunden med forskellige pædagogiske initiativer for at reducere støjniveauet. De erfaringer deler de ud af i dette afsnit.
