Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

DCUM Finale LOW

Resultaterne fra Dagtilbudstermometeret 2024 viser, at knap 9 ud af 10 børn var glade for at gå i børnehave – et tal, der næsten er identisk med 2023. De fleste børn oplever, at de har gode venner, og at de voksne trøster dem, når de er kede af det. Det tyder på, at børnene generelt trives godt i dagtilbuddene. Der er dog nogle underområder i forhold til børnemiljøet, som man fortsat bør være opmærksom på.  

Mere medbestemmelse og mindre larm

Knap halvdelen af børnene svarer ”ja” til, at de er med til at bestemme, hvad de laver i børnehaven – en andel, der er er faldet en smule siden 2023. Inddragelse af børnene er vigtigt, da det hænger tæt sammen med deres trivsel, læring, udvikling og dannelse. Derudover er der fortsat mere end 40 % af børnene, der svarer ”ja” til, at der er larm i børnehaven. Også det er et vigtigt fokus, da støj kan påvirke hørelsen, koncentrationen, hukommelsen og beslutningsevnen.

Børnenes perspektiv som kompas

Tallene fra Dagtilbudstermometeret fortæller os, at det fortsat er nødvendigt at have fokus på det vigtige arbejde med børnemiljøet, og at dette arbejde tager sit afsæt i børnenes perspektiver.

Dagtilbudstermometeret nedlægges i forbindelse med lukningen af DCUM, men dagtilbud og kommuner skal fortsætte med at inddrage børnenes stemmer lokalt. Det kræver opmærksomhed i forhold til at udvikle og anvende metoder til, hvordan selv små børns perspektiver bliver hørt og taget alvorligt. Og børn har ret til at blive hørt i spørgsmål, der vedrører dem. Det er deres hverdag, det handler om.

Om tallene

  • Tallene i artiklen er baseret på besvarelser i perioden januar til december 2024.
  • I alt har 87 dagtilbud fordelt på 25 af landets 98 kommuner benyttet spørgeskemaet til brug i arbejdet med deres børnemiljø i 2024.
  • 1556 børn i alderen 4-6 år har besvaret spørgeskemaet.
Læs hele rapporten her

Om Dagtilbudstermometeret

  • Dagtilbudstermometeret er et gratis, let og overskueligt pædagogisk værktøj, som tager udgangspunkt i børneperspektivet.
  • Via et talende spørgeskema målrettet 4-6-årige giver spørgeskemaet danske dagtilbud og forvaltninger mulighed for at undersøge og blive klogere på børnemiljøet ud fra børnenes eget syn på børnemiljøet.
  • Dagtilbudstermometeret består dels af et talende spørgeskema til de 4-6-årige børn samt refleksionsskemaer til det pædagogiske personale.
Læs mere om Dagtilbudstermometeret her

Se også ...