Børnenes fantasi, nysgerrighed og udfordringer er generelt med til at informere de daglige aktiviteter. Det bruger de voksne til at tilrettelægge rum og aktiviteter, som taler til børnenes interesser og samtidig giver dem mulighed for at skubbe til deres grænser ved aktivt at udfordre dem. Ifølge den pædagogiske leder i Børnehuset Troldhøj, Ronni Mathiassen, forstås pædagogerne som læringsmiljøet, da det er dem, som igangsætter, understøtter og deltager i aktivt i børnenes risikofyldte leg, hvor de fysiske rammer nærmere fungerer som et vigtigt redskab for den pædagogiske praksis.
Ronni fortæller, at både udenfor og indenfor i vuggestuen og børnehaven er det bevidst lavet til, at det hele tiden skubber til børnenes formåen. Både det, at der er nogle faste elementer, som stimulerer, men også det at man selv kan bygge - også indenfor. Rummene indenfor og udenfor skal kunne være foranderlige sammen med de voksne, som er læringsmiljøet.