Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

Børnehuset Troldhøj i Roskilde er en tidligere gård, som nu er børnehave og vuggestue. Her er de i høj grad optaget af det, de kalder risikofyldt leg. Det kræver god plads, mange forskellige materialer og en dynamisk forståelse af rum, og generelt en opmærksomhed på de fysiske rammer.

Børnenes spor og foranderlige rammer

"Risiko" kan tolkes på mange måder. Selv de mindste ting kan af det enkelte barn opleves som grænseoverskridende udfordringer. Derfor følger de voksne i Troldhøj aktivt børnenes spor til at få indblik i børnenes aktuelle interesser og udviklingsbehov. Eksempelvis arbejder de med slåskultur, hvor de laver flere aktiviteter, hvor børn og voksne er forskellige Pokémons.

Børnenes fantasi, nysgerrighed og udfordringer er generelt med til at informere de daglige aktiviteter. Det bruger de voksne til at tilrettelægge rum og aktiviteter, som taler til børnenes interesser og samtidig giver dem mulighed for at skubbe til deres grænser ved aktivt at udfordre dem. Ifølge den pædagogiske leder i Børnehuset Troldhøj, Ronni Mathiassen, forstås pædagogerne som læringsmiljøet, da det er dem, som igangsætter, understøtter og deltager i aktivt i børnenes risikofyldte leg, hvor de fysiske rammer nærmere fungerer som et vigtigt redskab for den pædagogiske praksis.

Ronni fortæller, at både udenfor og indenfor i vuggestuen og børnehaven er det bevidst lavet til, at det hele tiden skubber til børnenes formåen. Både det, at der er nogle faste elementer, som stimulerer, men også det at man selv kan bygge - også indenfor. Rummene indenfor og udenfor skal kunne være foranderlige sammen med de voksne, som er læringsmiljøet.

... hvem siger, at legoklodserne kun må være indenfor og bladene kun må være udenfor?
Ronni Mathiessen

Pædagogisk leder i Børnehuset Troldhøj

Troldhoej2

Den risikofyldte leg kan både foregå ude og inde. Det vigtige er at rammerne støtter og skubber til børnene, derfor skal rammerne både indeholde faste elementer og være foranderlige, så der er plads til at skabe nye elementer, så miljøet tilpasser sig efter børnenes aktuelle interesser og udviklingsbehov. Som lederen Ronni uddyber, så arbejder de ud fra en dynamisk forståelse af rum, hvor grænsen mellem ude og inde er flydende:

"Selvfølgelig har vi ikke træer indenfor, men for eksempel blade har vi nogle gange taget med indenfor: jord, sand. Så det der med også at twiste med indefra og ude. For hvem siger, at legoklodserne kun må være indenfor, og bladene kun må være udenfor?," spørger den pædagogiske leder.

Til daglig går børn og voksne legende til værks med de fysiske rammer ved at udfordre forholdet mellem ude og inde rum. Det giver børnene mulighed for at opleve rummene på nye måder gennem eksperimenter, der skubber til deres forståelse af rummenes muligheder. Samtidig får de mulighed for at lære gennem kroppen, da den fysiske udforskning stimulerer deres motoriske færdigheder og sanser.

Modig pædagogik

I dagligdagen er der plads til vilde og stille lege ude og inde. Eksempelvis har de sørget for god lydisolering på alle stuerne og valgt lyssystemer, som de bruger pædagogisk. Her kan de regulere på lysets intensitet og vælge mellem kold og varm belysning. Det bruger de til aktiviteter som mindfulness og yoga, hvor børnene lærer, at kroppen skal restituere efter de vilde lege.

De kan også slå bordene op, så de let kan skabe gulvplads til aktiviteter som yoga, eller når de skal lave vilde aktiviteter som at klatre. Der har de flere typer af klatrevægge på stuerne, som er fast integreret på stuen. De kan også hænge elementer som klatrenet op på alle stuerne. De har også prioriteret mange bløde overflader, som let kan rykkes rundt, der skaber plads til lege med både høj og lav intensitet.

Ifølge lederen Ronni er det vigtigt at arbejde ud fra en modig pædagogik i måden, de voksne sammen med børnene former og bruger de fysiske rammer på. Det kræver at man har en modig pædagogik.

Rummene indenfor og udenfor skal kunne være foranderlige sammen med de voksne - som er læringsmiljøet
Ronni Mathiessen

Pædagogisk leder i Børnehuset Troldhøj

"Vi frarøver børnene nogle vigtige udviklingsmuligheder ved at sige: 'nej, stop, hold nu op' og ved at skære grenene af, så de ikke kan nå grenene," fortæller Ronni Mathiessen. 

De voksne skal være opmærksomme på ikke at fratage børnene vigtige udviklingsmuligheder ved at reducere risikoerne i rummene. Ud fra denne forståelse er det naturligt, at rum indeholder forskellige risikoer, da de opfattes som vigtige læringsmuligheder, der kan styrke barnets udvikling af mod og kompetencer. Det kræver også, at de voksne er opmærksomme på, hvad de opfatter som risikoer, så det ikke begrænser, hvad børnene opfatter som risikoer.

Gør som Børnehuset Troldhøj

  • Leg med forståelsen af ude og inderum
  • Arbejd med risikoer som læringsmuligheder
  • Gør plads til de vilde lege indenfor

Sus i maven giver tro på sig selv

Læs artikel om Børnehuset Troldhøj på emu.dk

Troldhoej5
Trold1
Trold3
Trold4

Se også ...