Når man træder ind i børnehaven, oplever man et hus, hvor der er tænkt over lys og lydforhold. Man kan se, at der arbejdes ud fra børnenes perspektiv og er ikke i tvivl om, hvilket aktivitetsniveau der forventes i de forskellige læringsrum. Der er zoneinddelinger til forskellige former for leg, og der er tænkt over ganglinjer i huset. Ganglinjer har funktioner, som børnene kan bruge. Vinduerne befinder sig i børnehøjde, og farver og materialevalg skaber et varmt og godt sted at være for børn og voksne.
I Børnehuset Rolighed arbejder de aktivt med belysning til at skabe ro og fordybelse. I alle husets stuer er der eksempelvis et hjørne med store vinduer fra gulv til loft, der lyser stuen op med naturligt lys. Det bruges typisk som et legehjørne, hvor børnene kan se ud på legepladsen og den vilde natur, mens de leger. Indeni i huset har de også vinduer, som skaber gennemsigtighed, så børn og voksne let kan orientere sig i aktiviteterne i de forskellige rum. På den måde kan børn og voksne let bevæge sig rundt mellem de forskellige områder for at hente inspiration eller etablere lege.
Mellem mobile og faste legezoner
Det overordnede fysiske legemiljø består af mobile og faste legezoner, som er tydeligt kodet til forskellige lege og samtidig åbne for børnenes fortolkninger. Disse områder er placeret på stuerne og fællesarealerne, der skaber god plads til diverse lege og legerelationer på tværs af husets rum.
De mobile legezoner er de steder, som kan flyttes rundt efter behov. Mange af husets møbler kan flyttes, så de let kan skabe nye steder til leg. De har for eksempel legehuse og legeborde, som let kan rykkes rundt. Selv de almindelige borde på stuerne og i fællesrummene kan slås op og flyttes væk, så de kan skabe god gulvplads til samlinger eller forskellige lege. På stuerne og i fællesrummene har de mobile skærme, som bruges til at tydeliggøre en legezones placering og størrelse, der skaber rum i rummet. Brugen af sådan skærme kan desuden være med til at bidrage positivt til rummets akustik og lydniveau, så det understøtter et godt indeklima.
De faste legezoner kendetegnes ved at være fast integreret i et rum og inviterer ofte til bestemte lege. Disse områder findes i større og mindre fællesarealer og på stuerne.
Eksempelvis har de legespecifikke rum som dukkerum, bilrum og klodsrum, hvor børnene selv kan lukke rummet af med skydedøre. På den måde kan de let regulere rummets funktion og størrelse. Hvis de for eksempel åbner rummets to skydedøre, bliver to stuer forbundet, der giver børnene på tværs af stuerne god mulighed for at lege sammen. Flere af disse områder har vægmotiver, der tydeliggør, hvad de kan lege. Denne pædagogiske æstetik understøttes gennem områdets gulvtæpper og møbler, som gør det let at fortolke det enkelte områdets legemuligheder. Der er også en fast legezone som teaterscenen, hvor børn og voksne kan vælge at optræde mellem flere forskellige eventyr.
Tilsammen understøtter de faste og mobile legezoner et trygt og inspirerende legemiljø, hvor børnene kan styrke deres sociale, sproglige og motoriske kompetencer gennem de mange legeområder, som de selv kan forme eller gå til i fællesskab med de voksne.