Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

En win-win situation

Det er blevet fredag formiddag i Børnehaven Østerled. Børn og voksne er samlet på tværs af stuer og aldersgrupper, for nu skal de være ’sammen om aktiviteterne’. Det er blevet en fast fredags tradition i den lille børnehave på Fyn, efter de har taget del i projekt Børnemiljøvenner.

Men hvad vil det sige at ’være sammen om aktiviteterne’? – Helt konkret betyder det f.eks., at to børn i gruppen, ud fra et udvalg af aktivitetskort, selv skal vælge og præsentere en leg for de andre børn og voksne. Denne fredag faldt valget på ’Hund hvem har stjålet dit kødben’.

Det kan lyde simpelt, og det er det også. Men denne enkle proces gavner både børnenes demokratiske dannelse, og giver dem den medbestemmelse og inddragelse som vi ved er helt afgørende for deres trivsel og udvikling. De skal både skal øve sig i at sige deres mening og lytte til de andre børn. Det er en win-win-situation, som både børn og voksne i Børnehaven får stor glæde og udbytte af, fortæller pædagog i Østerled Alberte:

 "Det er fedt, at man kan se på børnene, at de synes det er det fedeste at bestemme. Det giver mig noget, at man kan se glæden i børnene, ved at de får lov til at vælge aktiviteterne. ”

Fuglereden 1

Mere medbestemmelse i hverdagen

’Sammen om aktiviteterne’ er ét ud af seks pædagogiske værktøjer i værktøjsæsken Børnemiljøvenner. Alle værktøjerne handler på hver sin måde om at øve børnene i at: ’sige sin mening’, ’lytte til andre’, og ’være med til at træffe fælles beslutninger’.

Medbestemmelse, har især været nøgleord i Østerleds arbejde i Børnemiljøvenner. Personalet beskriver, at arbejdet med værktøjerne har givet dem et nyt blik på, hvordan børnenes holdninger, perspektiver og meninger kan bringes i spil i hverdagen. Alberte uddyber:

”Børnenes har fået meget mere medbestemmelse nu, end før. Det [red. Værktøjerne i værktøjsæsken] har givet os en ny vinkel i forhold til at tænke medbestemmelse i hverdagen, og give plads til at børnene selv kan udtrykke, hvad de synes der er godt i børnehaven”

Hun fremhæver desuden, at arbejdet med værktøjerne i Børnemiljøvenner æsken, har åbnet hendes øjne for, at børn og voksne ikke altid oplever tingene ens, og at børnenes perspektiver tilføjer nuancer og perspektiver, som er vigtige i udviklingen af børnemiljøet. Derfor er de i Østerled begyndt at inddrage børnene mere aktivt i evalueringen af hverdagens aktiviteter.

“Det har givet os noget i forhold til at tænke hvordan børnene har det godt på stuen og i børnehaven. At det ikke bare er os der tænker, at sådan her er det godt at være barn, men at børnene selv får udtrykt hvad de mener”

Det har givet os noget i forhold til at tænke hvordan børnene har det godt på stuen og i børnehaven. At det ikke bare er os der tænker, at sådan her er det godt at være barn, men at børnene selv får udtrykt hvad de mener
Alberte

Pædagog

IMG 0496

Sokkedyret Vense

Børnemiljøvenner handler også om at lege og udforske, og om at mærke efter, hvad man som barn synes om hverdagen i dagtilbud. Og for at bringe genkendelighed og leg ind i arbejdet med børnemiljøet, så introduceres børnene for sokkedyret Vense. I Østerled kom Vense - et sokkedyr uden hverken øjne, øre og mund - flyvende i en kagedåse.

Vense fungerer som et fælles tredje, som børn og voksne kan samle sig om, når de er sammen som Børnemiljøvenner.

Alberte fortæller, at børnene virkelig har været fanget af sokkedyret, og at den for hendes børnegruppe, har været en afgørende faktor for at børnenes modtagelse og engagement omkring det at være en Børnemiljøven.

”Børnene finder så meget glæde ved det. Bare vi finder sokkedyret frem, så blive de ellevilde”

Hun fortæller, at det i starten var var grænseoverskridende for hende at spille rollen som Vense, men at hun efter at have afprøvet det, synes den er vigtig for facilitering af børnemøderne.  Vense kan bruges til at være nysgerrig, guide børnene til at lytte til hinanden og ikke mindst, til at understøtte børnene i at sætte ord på deres tanker og idéer. 

BMV Æske

“Sokkedyret har været vigtig for os. Hvis ikke vi havde haft den med, tror jeg ikke børnene havde været lige så optagede af det. De har virkeligt været optaget af sokkedyret Vense. Vense kan lige hviske i øret, hvis et barn har svært ved at fortælle noget, så den har også hjulpet til at børnene tør sige noget.“

Det er ikke slut endnu

Selvom projekt Børnemiljøvenner er officielt afsluttet hos Østerled, så fortæller Alberte at arbejdet med værktøjerne ikke er slut for dem. Når den nye storbørnsgruppe er faldet på plads, er det dem som skal ’gå på jagt efter larmen i børnehaven’ ’Være sammen om aktiviteterne’ og lave deres egne Vense-sokkedyr.  Og anbefaler andre at gøre det samme:

”Det giver rigtig god mening, den måde man skal arbejde på, og det er let at gå til. Og det giver bare børnene så meget – de får så meget mere medbestemmelse og vi får lyttet til dem på en ny måde – så jeg vil helt klart anbefale andre at give det et skud.”

Om værktøjsæsken Børnemiljøvenner

  • ’Børnemiljøvenner – sammen om det gode børnemiljø i dagtilbud’ er en værktøjsæske, hvor børn og vokse ved hjælp af seks forskellige pædagogiske værktøjer, arbejder sammen for at fremme det gode børnemiljø. Det gøres ved at undersøge børnenes perspektiver på børnemiljøet og finde gode ideér og løsninger på hverdagens udfordringer sammen. Værktøjsæsken kan bestilles på nedenstående link.

Se også ...