Børneperspektivet er vigtigt
Dagtilbudstermometeret er et gratis, let og overskueligt pædagogisk værktøj, som tager udgangspunkt i børneperspektivet. Via et talende spørgeskema målrettet 4-6-årige giver spørgeskemaet danske dagtilbud og forvaltninger mulighed for at undersøge og blive klogere på børnemiljøet ud fra børnenes eget syn på børnemiljøet.
Børnene ved bedre end nogen andre, hvordan de trives i dagtilbuddet. Derfor er det afgørende at kende til børnenes egne perspektiver. Det er her, at Dagtilbudstermometeret er et brugbart pædagogisk værktøj, som er tilgængeligt for alle dagtilbud i Danmark.
Dagtilbudstermometeret er dog ikke et værktøj, der skal anvendes til forskning. Derimod er det et pædagogisk værktøj, som er udviklet til at bidrage til at indfange børneperspektivet samt sætte fokus på det psykiske, fysiske og æstetiske børnemiljø. Derudover bidrager værktøjet til udviklingen af børnemiljøet. Det kan man bl.a. gøre ud fra de resultater, som man har fået fra spørgeskemaet. For at sikre kvaliteten og anvendeligheden af Dagtilbudstermometeret, har vi kvalificeret spørgsmålene blandt fagprofessionelle, og det er testet blandt børn.
Afhængig af brugerrolle er der lavet forskellige vejledninger til brug af Dagtilbudstermometeret.
find vejledninger