Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

Lavaleg

Krokodilleleg og lavaleg. Det er måske ikke to lege, som man forbinder med hinanden. Men det gør børnene i Børnehuset Kvaglund. I dag kan børnene springe rundt og forsøge at undgå de røde lavapuder, møde grønne krokodillepuder og kravle gennem et hul for at komme ind til vulkanbjerget. Ud fra dialog og observation har børn og pædagoger ladet sig inspirere, bygget ovenpå hinandens idéer og sammen truffet fælles beslutninger om, hvordan legemiljøet skulle indrettes.

I forbindelse med et projekt om kvalitetsstærke legemiljøer, som Dansk Center for Undervisningsmiljø i samarbejde med LEGO Fonden står bag, har Børnehuset Kvaglund sat fokus på det fysiske rum som medspiller, hvor de voksne deltager og inddrager børnenes perspektiv. Disse tre punkter - det fysiske rum som medspiller, voksendeltagelse og et stærkt børneperspektiv - er helt afgørende, når der skal skabes kvalitetsstærke legemiljøer.

Og der er god grund til at handle i forhold til at øge bevidstheden om kvalitetsstærke legemiljøer. EVA og VIVE’s rapport om kvalitet i dagtilbud viser tydeligt, at kvaliteten i daginstitutioner blandt de yngste børn er af utilstrækkelig kvalitet mange steder i Danmark. Det drejer sig især om kvaliteten af ’leg og aktivitet’.

Krokodiller

Sådan øger vi kvaliteten af legemiljøer i dagtilbud

Vi har i Danmark dygtige pædagoger, der vil gøre en forskel for vores børn, men pædagogerne skal klædes endnu bedre på til bevidst at arbejde med legemiljøet. DCUM’s projekt viser nemlig, at en øget praksisbevidsthed om, hvordan man skaber de gode legemiljøer, giver positive resultater.

I projektet har DCUM først inddraget ti dagtilbud i forbindelse med udviklingen af et materiale om kvalitetsstærke legemiljøer. Heri kan man læse om, hvordan børn og voksne igennem legelektier og viden fra DCUM’s konsulenter sammen har udviklet ti nye legemiljøer, og man kan som dagtilbud få inspiration og viden til at lave egne kvalitetsstærke legemiljøer. Efterfølgende er det nye materiale blevet testet hos seks andre dagtilbud.

Deltagerne i projektet har med hjælp fra DCUM's konsulenter fået større viden om, hvordan det fysiske rum kan fungere som medspiller, vigtigheden af voksendeltagelse i og omkring børns leg, og hvordan de inddrager børneperspektivet.

”Børnenes deltagelse i projektet har været en øjenåbner for os, fordi de har følt sig særligt udvalgte. Det er ikke voksne, der er gået forrest, vi har gået ved siden af hinanden og påvirket hinanden undervejs,” siger Tanja Sandholm, der er pædagog i Børnehuset Hørhaven i Randers.

Det er ikke voksne, der er gået forrest, vi har gået ved siden af hinanden og påvirket hinanden undervejs.
Tanja Sandholm

Pædagog i Børnehuset Hørhaven

Om materialet

  • Ti daginstitutioner har været med til udvikle og færdiggøre første version af et inspirationsmateriale, som kan hjælpe andre dagtilbud med at lave deres egne kvalitetsstærke legemiljøer - sammen med børnene. Efterfølgende er materialet blevet testet i yderligere seks dagtilbud, inden den endelige version kan sendes på gaden. Materialet består af:
  • Ti eksempler på kvalitetsstærke legemiljøer fra praksis
  • Teoridel om børneperspektiv, leg og legeforståelse m.m.
  • Designguide og fremgangsmåde
  • Læs mere om projektet her.
Læs mere om projektet her.

I Børnehuset Hørhaven har pædagogerne helt konkret observeret, talt og leget med børnene for at spore sig ind på legeinteresserne. Herefter har de lavet en samskabelsesproces med børnene, hvor de bl.a. har været på besøg i et supermarked for at få inspiration og tegnet forskellige ting. Herigennem har de udviklet et ubestemmeligt rum til en gade med forskellige butikker, som passer til børnenes legeinteresse.

Selvevalueringen for dagtilbuddene i projektet viser også tydeligt, at dagtilbuddenes bevidsthed og den nye viden gør en forskel for, hvordan pædagogerne tænker legemiljøer. Pædagogerne har f.eks. både udviklet sig i forhold til at reflektere over egen legeforståelse og i forhold til at tage udgangspunkt i børnenes perspektiv, når et legemiljø skal designes.

Butik

Børnenes unikke viden

Børnene ved, hvad der skal til for, at legen bliver god, og de ved, hvor de kan lege uforstyrret. Børnene har altså en unik viden, som er afgørende for kvaliteten af et legemiljø.

Det fysiske rum er også vigtigt. Et rum bidrager til både begrænsninger og muligheder. Derfor er det vigtigt, at miljøet er dynamisk og foranderligt i forhold til børnenes legeinteresser. Her spiller pædagogerne også en afgørende rolle. De skal tiltrække og fastholde en god kontakt til børnene gennem legeaktiviteter og være medskaber af et godt fundament for læring og udvikling.

Hvis vi altså har foranderlige legemiljøer, skabt og taget i brug med udgangspunkt i børnenes perspektiv, og hvor vokseninvolvering støtter op om børns legeinteresser, kan vi sammen skabe kvalitetsstærke legemiljøer. Legemiljøer, der giver alle børn mulighed for leg, fordybelse og læring.

Og hvad siger børnene selv, der har været med i projektet?

Når vi har spurgt flere af dem, om de kan lide de legemiljøer, som de har været med til at udvikle, svarer de alle samstemmende ”Ja!” Og det er vel det vigtigste, når vi sammen skaber kvalitetsstærke legemiljøer.

Se også ...