Spring til indhold

Nomineret til Årets Dagtilbud 2020-21: Børnehuset Lille Dalby - i børnenes fodspor

header image
billede
BMtraktortræf.jpg

Det var ’hemmeligt’ for det pædagogiske personale, da børnene på eget initiativ etablerede et ’agent’-rum og tilhørende ’agent’-toilet på legepladsen i Børnehuset Lille Dalby. Og det var helt efter planen. For i Lille Dalby følger de børnenes spor og tager børnenes forskellige udtryk og måder at skabe mening på alvorligt.

I Børnehuset Lille Dalby går personalet i børnenes fodspor. Her tilbyder de nemlig pædagogiske læringsmiljøer, der er tilrettelagt ud fra et børneperspektiv. Tilgangen er inspireret af den norditalienske Reggio Emilias filosofi, hvor alle børnenes udtryk tages alvorligt og har samme gyldighed. Børnene er f.eks. på eget initiativ kommet med en idé om et ’agent’-rum og ’agent’-toilet, hvor de kan snakke sammen i hemmelige rum. Det er blevet taget alvorligt, og det pædagogiske personale har lyttet til det behov, som idéen udtrykker, og ’agent’-rummet er blevet realiseret, men blot ikke på legepladsen, hvor børnene selv først havde etableret det, da dette var upraktisk. 

Lille Dalby er indrettet med store lyse lokaler og atelier, som giver vide rammer for at eksperimentere med udtryk gennem lys, farver og former. Husets indretning understøtter et pædagogisk læringsmiljø, som kan forandres alt efter børnenes ønsker og behov, og det er bl.a. derfor, at Børnehuset Lille Dalby er nomineret til Årets Dagtilbud 2020-2021.

Faste børnemøder
Det er tydeligt, at Børnehuset Lille Dalby har anlagt et stærkt fokus på børneperspektiver. Man lytter til børnene og inddrager deres perspektiver. Det sker bl.a. på faste børnemøder, hvor fokus er på samtalens kunst – at lytte, vente, spørge og fortælle. Ud over at give mulighed for refleksioner i fællesskab er børnemøderne også en øvelse i at turde sige noget foran de andre. Det vidner om et trygt og inkluderende børnemiljø, hvor alle børn har en stemme og en plads i børnefællesskabet. Ud over at sikre børneperspektivet er det også en måde, hvorpå man kan udvikle og afprøve demokratiske processer i børnehøjde.

I Lille Dalby har man også fokus på at skabe og udvikle en systematisk evalueringskultur f.eks. gennem systematiske refleksionsrum og videndeling i dagligdagen. Børn og det pædagogiske personale reflekterer desuden løbende over hverdagens rutiner f.eks. gennem praksisfortællinger og videoer.

Niels H S Nielsen
pædagogisk leder

"Et godt børnemiljø er et sted, hvor, der er sammenhæng mellem læring, udvikling, sundhed og trivsel"

Barn_turkisVæg.jpg

 

Udelivet udforskes

Når vi nu er i skoven, bliver vi lige herude et øjeblik. Alle hjørner af udelivet udforskes nemlig som en del af Lille Dalbys pædagogiske praksis. Børnene er med til at passe dyr, se dem blive slagtet og til sidst blive til mad, som de tilbereder over bål. Hele tiden med fokus på det enkelte barns perspektiv og med afsæt i, at dets mening er betydningsfuld og bliver taget alvorligt, hvilket f.eks. kommer til udtryk ved realiseringen af ’agent’-rummene.

I Lille Dalby er der desuden et bevidst fokus på overgangene i børnelivet. De arbejder med brobygning, både i overgangen fra vuggestue til børnehave og fra børnehave til skole. For at skabe sammenhæng for det enkelte barn følger det faste pædagogiske personale barnet helt fra starten i vuggestuen med over i børnehaven, og videre til en tidlig SFO-start for at fremme trivsel fra første skoledag.

Projekterne skal give mening for børnene


Dagtilbuddets fokus på både det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø afspejles dels i indretningen af huset, dels i det pædagogiske arbejde ud fra den pædagogiske læreplan. Børnenes lege og aktiviteter er projektbaserede, og udgangspunktet er, at det skal give mening for det enkelte barn at deltage i de projekter, der arbejdes med.

Inden hvert projekt laves derfor en mindre analyse ud fra børnenes nysgerrighed og mestringsstrategier. Der udarbejdes efterfølgende en projektbeskrivelse, hvori læreplanstemaer indgår. Udgangspunktet er, at mens det overordnede projekttema f.eks. kan være ’eventyr og fortælling’, så vil der i projektet indgå pædagogisk indhold fra alle læreplanstemaer. Således kunne ’eventyr og fortælling’ sagtens foregå i skoven, hvor natur og naturfænomener også indgår i projektet.

 

 

Fagudvalget bemærker...

 

  • Meget tydeligt børneperspektiv
  • Tydelig pædagogisk intention 
  • Systematik og refleksion i evalueringspraksis 
  • Bredt læringsmiljø-begreb 
  • Godt fokus på sammenhænge og overgange i børnelivet

 

Børnehuset Lille Dalby

 

94 børn, integreret

 

Lille Dalbyvej 2B

8722 Hedensted

  

lilledalby@hendested.dk

 

Pædagogisk leder: Niels H S Nielsen

om prisen Årets Dagtilbud

læs mere

de øvrige nominerede i 2021

læs mere

DCUMs netværk

DCUM deltager i netværk og driver egne netværk for at samle og dele viden og inspiration om børne- og undervisningsmiljø. 

 

 

 

 

læs mere
SMpiger_verdenskort.jpg